BUSINESS AS UN:USUAL

Gatorna gapar alltmer tomma. Folk rör sig inte i samma mönster längre. Serier streamas som aldrig förr och sociala kanaler är överfyllda av putslustiga bilder och memes. Det är en märklig tid vi lever i och konsumenternas köpbeteenden ändras kontinuerligt.

Men allt kan ju inte stanna av – men hur ska man agera?  Ska vi pausa all annonsering? Kan vi tolkas som opportunistiska om vi lanserar en ny kampanj? Ska vi köra på som om ingenting har hänt? Ja, det är frågor som många marknadschefer och beslutsfattare ställer sig just nu. 

Man måste därför vara lyhörd för förändring och människors välmående men vi tror inte att lösningen är panik, ångest och totalbroms. Man måste vårda sitt varumärke och och våga möta konsumenterna även i svåra tider.

DET KOMMER EN TID EFTER CORONA

Vi vet inte exakt när, men det kommer att komma en tid efter Corona. En tid då människor kommer att vara färdiga med mysbyxor och Tiger King-memes. Man kommer vilja köpa allt ifrån nya kläder till tv-apparater och resor.

Men på något sätt fortgår ju livet för många och det finns behov av att handla även mitt i krisen. Då gäller det att tänka nytt, bjuda på ett leende och vara extra relevant. 

Vi tycker att fler borde samla mod, tänka till och sträcka ut en hand till sina trogna – eller varför inte helt nya – kunder. Här kommer några exempel:

 

DET KOMMER EN TID EFTER CORONA

Vi vet inte exakt när, men det kommer att komma en tid efter Corona. En tid då människor kommer att vara färdiga med mysbyxor och Tiger King-memes. Man kommer vilja köpa allt ifrån nya kläder till tv-apparater och resor.

Men på något sätt fortgår ju livet för många och det finns behov av att handla även mitt i krisen. Då gäller det att tänka nytt, bjuda på ett leende och vara extra relevant. 

Vi tycker att fler borde samla mod, tänka till och sträcka ut en hand till sina trogna – eller varför inte helt nya – kunder. Här kommer några exempel:

PORSCHE TAYCAN + AR = SANT

Ett bra exempel är vår uppdragsgivare Porsche som lanserade Porsche Taycan precis när pandemin var ett faktum. Många potentiella kunder stannade hemma istället för att besöka bilhallarna – men varför inte låta intresserade provköra nya Porsche Taycan på köksbordet med hjälpa av en app? En kanske viktigare funkion är att du kan ställa upp drömbilen på gatan, komplett med den färg och de fälgar du vill ha. 

Kampanjen rullades ut i sociala kanaler, motorpress och Dagens Industri. 

KOM I ORDNING MED Clas Ohlson

Ett annat exempel är Clas Ohlson som nyligen rullade ut en kampanj riktat ”till dig som kämpar på hemifrån”.

En härlig ”we’re in this together”-ton i en kampanj som rekommenderade produkter som hemmajobbaren och hemmastudenten behöver nu men utan priser och opportunistisk känsla.

En framåtlutad anda som fler borde inspireras av.

KOM I ORDNING MED Clas Ohlson

Ett annat exempel är Clas Ohlson som nyligen rullade ut en kampanj riktat ”till dig som kämpar på hemifrån”.

En härlig ”we’re in this together”-ton i en kampanj som rekommenderade produkter som hemmajobbaren och hemmastudenten behöver nu men utan priser och opportunistisk känsla.

En framåtlutad anda som fler borde inspireras av.

TVÅ ANDRA BRA EXEMPEL

Nikes nya kampanj med uppmaningen ”Play inside – Play for the world” känns också bra och har fått positiv respons utav konsumenter på sociala medier.

American Express valde också att öka istället för att pausa. Men istället för att pumpa på med kort-reklam så ger man bort sitt köpta medieutrymme till Sveriges krogar i kampanjen ”backa krogen”. Detta är smart på många plan. Förutom att man är generös och bjuder på annonsytor till de som kanske behöver dem mest, så lyfter man sitt eget varumärke. Det har blivit en snackis som har en positiv påverkan på varumärket ur såväl ett media- och ett PR perspektiv.

OCH ETT EXEMPEL I MOTSATT RIKTNING

Coca-Cola däremot gick emot strömmen när man i ett pressmeddelande meddelade att man pausar all marknadsföring i UK tills vidare.

Konsult och insiktsföretaget Kantar förutspår i sin senaste rapport att varumärken som nu ”goes dark” kommer att tappa 39% i varumärkeskännedom.

Syns man inte finns man inte. En sanning som aldrig varit så sann som nu.

OCH ETT EXEMPEL I MOTSATT RIKTNING

Coca-Cola däremot gick emot strömmen när man i ett pressmeddelande meddelade att man pausar all marknadsföring i UK tills vidare.

Konsult och insiktsföretaget Kantar förutspår i sin senaste rapport att varumärken som nu ”goes dark” kommer att tappa 39% i varumärkeskännedom.

Syns man inte finns man inte. En sanning som aldrig varit så sann som nu.